Esther Cornelissen - haar lifestyle tijdens zwangerschap en daarna • The Unit Heerenveen
  • Email: info@theunitsc.nl
  • Tel: 06-24203247
  • Adres: Pompmakker 12G - 8447GJ - Heerenveen

Esther Cornelissen – haar lifestyle tijdens zwangerschap en daarna

INTRO

Ik ben Esther Cornelissen, 36 jaar en mama van Lev (19 maanden). Als Finance Manager werk ik bij Redwise gevestigd in Huizen. Redwise is gespecialiseerd in shipdelivery (schepen van eigenaar naar eigenaar brengen) en het detachering van zeevarenden, of te wel de wereld van de zeebonken.


MINDSET

Twee jaar geleden was mijn wens om getoonder (gespierder en strakker) te worden, denk aan de foto’s die Fitgirls plaatsen.  Mariska had mijn voeding in kaart gebracht en om meer massa te krijgen, moest ik in stappen meer caloriën gaat eten.  We wisten net dat we zwanger waren en ik twijfelde of dit een goede stap voor mij was. Mariska gaf aan dat dit geen probleem was. Uiteindelijk had ik te weinig focus en geen energie om het traject op te pakken. Door te lage waarde van mijn schildklier heeft het een tijd geduurd dat ik alleen kon werken en trainen en voor de rest plat op de bank lag.

Zwanger…we hebben er zeker 8 weken aan moeten wennen dat we in verwachting waren. Niks te zien en niks te voelen, maar met 2 uitdraaien van een echo genoeg bewijs in handen dat er een kleintje opkomst was. We hebben het aan niemand verteld en de tijd genomen om aan het idee te wennen.
Mijn zwangerschap heeft vooral bestaan uit hard werken, iets rustiger trainen, meer rusten en regelmatig uiteten gaan en nog verschillende uitstapjes maken nu het nog makkelijk kon.
Vroegtijdige voorbereiding, alles volgens de boekjes doen paste niet bij mij. Ik volgde wel per week wat de ontwikkeling was van de kleine en de rest kwam wel.

Mindset (geleerd) in mijn zwangerschap:

  • positief kijken naar de groei van mijn buik en veranderingen van mijn lichaam;
  • tempo aanpassen en beter naar mijn lichaam te luisteren;
  • accepteren dat ik niet meer alles kon en een stap terug durven te doen;
  • hulp gezocht bij een haptonoom die mij geholpen heeft om in mijn zwangerschap meer bij mijn gevoel te komen.

Dit alles wel met ups en downs, waarbij de downs met name bestonden uit de worsteling van de acceptatie van mijn lichamelijke veranderingen.
Als ik kijk naar mindset dan heeft de geboorte van onze zoon mij dichter bij mijn gevoel gebracht en mijn privé-leven op een belangrijkere plek gezet dan mijn carriere.
 

VOEDING

Voeding…..voor mij altijd lastig geweest om voeding op een evenwichtige manier te nuttigen en voor te bereiden. Doordat ik altijd veel werkte, heb ik jaren ervoor gekozen om makkelijk, bewerkt voedsel te eten en mee te nemen naar het werk. Tussen opstaan en in de auto naar het werk zat 20 minuten en dan is fruit, sultana, boterham met bijv jam makkelijk in mijn tas te stoppen.

Toen ik bij de The Unit ging trainen deed ik mee met een 8-weken challenge. Gezond eten en tijd nemen om deze voor te bereiden. Het ging me goed af en zorgde voor een gezonder lichaam. Met deze handvaten heb ik samen met Mariska verdere stappen gezet. Het is altijd wel een gevecht om hierin een balans voor mijzelf te vinden.

In mijn zwangerschap wou ik gezonde voeding nemen voor mijn kind en heb toen ook meer tijd hiervoor uitgetrokken. Een kleine uitspatting was een 2-tal weken veel snoep gegeten door een giga suikerbehoefte. De knop omgezet en daarna veel minder snoep gekocht. Verder krillolie genomen omdat ik te weinig vette vis at en een goede multi-vitamine.

Na mijn bevalling ben ik op een gezonde manier blijven eten. Doel was om zo snel mogelijk, op een gezonde manier, weer back in shape te komen. Voeding, trainen en letten op mijn slaapuren waren daarvoor de elementen. Om dit alles een extra boost te geven, deed ik in februari 2016 mee met de 4-weken Transformation Challenge. Dit alles gaf een goede zet aan mijn voeding toen ik weer ging werken.

Echter de laatste maanden ben ik steeds minder voorbereidingen gaan doen, behoefte aan suiker is gegroeid, etc. Ontwikkelingen op het werk, een gezond, actieve lopende zoon, wisselende nachten…werken voor mij niet mee om tijd te maken voor het voorbereiden van mijn maaltijden. De max 30 minuten vrije tijd per dag, wou ik hier niet aanbesteden. Maar wel enorm de behoefte om dit te veranderen. Dus nu gestart om de 12-weken Transformation Challenge met als doel een balans te vinden tussen werk, privé, relatie en mijn kind. En hoe ik op een praktische, efficiënte manier mijn eigen slinger kan geven aan foodprepping.

 

TRAINING

Zwangerschap en trainen, ik was benieuwd hoe deze combinatie zou gaan. De eerste maanden geen schrijntje pijn. Trainen ging goed, behalve

  • toen mijn schildklierwaarden heel slecht waren en mijn energiepeil zeer beperkt was;
  • conditioneel hard achteruit gegaan.


Om conditie wel op peil te houden, ben ik hier bewust op blijven trainen door bijvoorbeeld klein stukje te joggen of te lopen met gewichten. Na 20 weken moest ik van Mariska stoppen met het trainen van mijn buikspieren. Omdat mijn buik de eerste maanden niet enorm groot was, was trainen nog prima te doen en deed dit dan ook 3x per week.
In de loop van de zwangerschap wel lichter gaan trainen en aan het einde 2x per week gaan trainen. Maar lichamelijk voelde ik me goed en fit en daarom doorgetrained tot de bevalling. Mentaal was het de uitdaging om te accepteren dat de conditie minder werd en dat ik lichter moest trainen.

Na mijn bevalling ben ik na 10 dagen thuis zeer lichte oefeningen gaan doen (die mochten na een bevalling). Na 3 weken kriebelde trainen zo dat ik gebeld heb met de verloskundige of ik weer moet trainen. Het antwoord was zolang het voor mijn lichaam goed voelde, dan was het geen probleem. Voor de zekerheid nog 1 week gewacht, en na 4 weken weer begonnen met trainen bij The Unit. Natuurlijk wel rekening houdend met mijn lichaam en dit langzaam opgebouwd.

Mijn belangrijkste les en boodschap is, je kan in je zwangerschap veel meer dan je denkt, maar luister altijd heel goed naar je lichaam. Deze is voor iedereen anders en jij weet wat je voelt en wat het beste voor je is!

NB: inmiddels voor de 2e keer zwangerschap. Op zich voel ik mij goed, echter deze keer een stuk minder energie. Mijn fulltime baan en mijn gezin vergen nu al mijn energie en dit heeft direct impact op de hoeveelheid die ik train. Ik worstel hier enorm mee en acceptatie is het toverwoord. Mijn doel is en blijft om door te trainen binnen de grenzen die mijn lichaam aangeeft; zo fit mogelijk deze zwangerschap ervaren.
 

[index]
[index]