Boodschappen - Welke toevoegingen kan je het beste vermijden • The Unit Heerenveen
  • Email: info@theunitsc.nl
  • Tel: 06-24203247
  • Adres: Pompmakker 12G - 8447GJ - Heerenveen

Boodschappen – Welke toevoegingen kan je het beste vermijden

Bewust eten…veel mensen zijn er tegenwoordig in meer of mindere mate mee bezig. Er komt steeds meer informatie beschikbaar en dat kan soms leiden tot een overkill aan informatie tot in een mate waarin je door de bomen het bos niet meer ziet.
Wat voor de een “goed” is, “mag” de andere weer niet. Feit is wel, dat het ene voedingsmiddel een stuk bewerkter is dan het andere. Wij pleiten voor een zo puur en onbewerkt mogelijk voedingspatroon, zodat je er zeker van bent dat je zo min mogelijk “meuk” binnen krijgt. Want hoe je het wend of keert, alles heeft invloed.

Dat heeft wel tot consequentie dat het lezen van voedingsetiketten, en daarmee het kunnen herkennen van stoffen, belangrijk is om goede keuzes te kunnen maken.
De voedingsmiddelenindustrie is doordacht, en heeft uiteindelijk als doel om jou (keer op keer) te verleiden hun producten aan te schaffen. Dat kunnen ze doen door misleidende slogans (denk bijvoorbeeld aan: zonder toegevoegde suikers), of het toevoegen van smaakversterkers waardoor je hormoonhuishouding verstoord raakt en je blijft eten omdat jouw “ik heb voldoende-sensor” uitgeschakeld raakt.

In de komende serie zal ik steeds een onderwerp behandelen om je te helpen de beste keuzes voor jou te maken.

Om te beginnen bij de basis:

Welke toevoegingen zijn het meest ongezond, en daarom belangrijk om zoveel mogelijk te vermijden

Dat puur en onbewerkte voeding voor ons de basis voor alles is, is om er voor te zorgen dat je zo dicht mogelijk bij de natuur blijft. De natuur is de hoofdleverancier van al onze voedingsstoffen en al vanuit de oertijd halen wij hier onze voeding vandaan. Door de jaren heen, heeft cultivering een vogelvlucht genomen, en is onze wereldbevolking geëxplodeerd. Dat maakt dat de voedingsindustrie allerlei trucs toepast om zoveel mogelijk in zo kort mogelijke tijd te produceren. En om producten maar zo lang mogelijk houdbaar te maken. En om producten er mooier of lekkerder te laten uitzien.

Een aantal van de stoffen die hier voor zorgen, zijn verplicht om te benoemen op de verpakking. Maar er zijn ook een heleboel schuilnamen voor producten in omloop, waardoor je schadelijke stoffen misschien niet direct herkent. Daarmee wil ik trouwens niet beweren dat alle toevoegingen schadelijk zijn.

Degene die wel handig zijn om te gaan mijden zijn:

1. (met stip op 1) Monosodiumglutamaat (E621, en ook aanverwante zusjes t/m E640)
Deze is ook wel bekend als ve-tsin (de Chinese keuken maakt er veelvuldig gebruik van) mononatriumglutamaat, glutamaat,  gistextract, plantaardige gehydrogeneerde oliën en vetten, gefermenteerde of gehydrogeneerde eiwitten, gelatine, calcium- of natriumcaseinaat, gist, maisolie, kruiden of specerijen, sojasaus, eiwitten uit tarwe en bouillon.

Nogal wat namen dus! Waaruit je wellicht kan concluderen dat het voor de fabrikant een fijn stofje is om mee te werken.
MSG versterkt hartige smaken en zorgt eigenlijk voor een overprikkeling van je systeem. Het schakelt jouw natuurlijke sensor van “ik heb genoeg gehad” uit waardoor je blijft eten. Dit kan je misschien zelf heel goed terughalen als je merkt dat je het niet kan laten bij een bakje chips, maar dat die zak helemaal leeg moet…Wedden dat deze stof er dan in zit?
Als je dan een stapje hoger kijkt, kan het (veel) eten van deze stof zorgen voor een chronische overprikkeling van je hersenen, zenuwen en darmen. Hoewel het niet wetenschappelijk is bewezen, kan ik je uit praktijkervaring laten weten dat klachten als migraine, overmatige spierspanning, hoofdpijn, hartkloppingen, darm- en luchtwegproblemen en andere vage klachten veelvuldig minderen en verdwijnen als deze stof wordt vermeden.

Waar zit MSG in?
In veel kant-en-klaar maaltijden, voorgemixte kruiden, gerechten als “Wereldgerechten”, snacks, chips, sauzen, bouillon, kant-en-klare soep en bewerkte vleeswaren.

Alternatieven:
Zelf kruiden met verse kruiden of kruidenmixen van Jonnie Boer. Chips die alleen zijn gemaakt van (zoete) aardappel zonder extra kruiden (lees het etiket!), zelf bouillon maken van botten en verse kruiden met Keltisch zeezout gebruiken om op smaak te brengen. Ook zijn er in de natuur/reformwinkel gistvrije bouillonblokjes verkrijgbaar (EkoPlaza, G&W etc.).
Wil je toch eens makkelijk? Dan zijn de kant-en-klare maaltijden van Kooc.nl een aanrader: vrij van additieven en gluten- en lactose vrij!

 

2. Sulfiet
Een stof dat veelal wordt gebruikt om de houdbaarheid van een product te vergroten. Bij mensen kan dit leiden tot luchtweg- en huidproblemen (uitslag/eczeem) en hoofdpijn. Sulfiet zit vaak in wijn, gedroogde vruchten en kokosmelk.

Santen, een goed alternatief

Andere namen voor sulfiet zijn: E150b, E150d en E221 tm E228.

Alternatieven: Santen is een goede vervanging voor kokosmelk en biologische merken zoals Biona, Amaizin en Rapunzel bieden sulfiet-vrije opties. In de supermarkt en speciaalzaak zijn een boel sulfietvrije wijnen verkrijgbaar.

 

3. Nitriet
Nitriet wordt veel gebruikt als conserveermiddel voor vleeswaren. Bij mensen kan het de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed verminderen. Ook kan nitriet in de maag met eiwitten reageren tot de (potentieel kankerverwekkende) nitrosamines.

Alternatieven: nitrietloze vleeswaren zijn niet verkrijgbaar, simpelweg omdat het product dan schimmels bevat waar wij niet tegen kunnen. Het alternatief hierin is dus de inname te beperken en af te wisselen met ander beleg als groentespreads, (zelfgemaakte) humus etc.

4. Fructose
Ik hoor je denken: FRUCTOSE?? Maar dat is toch fruitsuiker, en fruit is toch gezond?
Ja, fruit is zeker wel gezond en dat komt omdat het niet alleen bestaat uit fructose, maar nog een heleboel andere stofjes (als anti-oxidanten) en vezels. De fructose waar het hier om gaat is puur de zoetstof, die o.a. gewonnen wordt uit fruit. Het gebruikt van fructose is de afgelopen decennia behoorlijk toegenomen, omdat het zoeter smaakt dan glucose. Glucose komt bij inname direct via de darm in het bloed. Dit maakt dat het je bloedsuikerspiegel ineens flink kan laten stijgen. Fructose moet echter eerst via de lever worden omgezet in glucose. Glucose kan als energievoorraad worden opgeslagen in je spieren, lever en vetweefsel, maar hier zit een maximale opnamegrens aan. Op het moment dat alle “pakhuizen” vol zitten, zet je lever de fructose om in bloedvetten (triglyceriden). En deze zijn in hoge concentraties een risicofactor voor hart- en vaatziektes. Bovendien kan een overschot aan fructose ook nog eens zorgen voor leververvetting, wat bijdraagt aan het ontstaan van diabetes type 2.
High fructose corn sirup (mais siroop) is een lieveling van de voedingsindustrie en wordt o.a. gebruikt in frisdrank, vruchtensap van concentraten, honing, agavesiroop en producten met de misleidende term: “met natuurlijke suikers”.

Alternatieven: eigenlijk is het beste advies om alle zoetstoffen zoveel mogelijk te mijden. Of dat nou tafelsuikers is of “natuurlijke suikers”, suikers zijn suikers. En suikers werken verslavend. Waarmee ik niet wil zeggen dat je het helemaal nooit niet kan eten…kies je momenten en geniet er oprecht van, maar met mate!

5. Transvetten (ofwel gehydrogeneerde oliën)
Transvetten worden gebruikt om stevigheid te geven aan producten, waarbij de natuurlijke vetten eigenlijk normaal gesproken vloeibaar zijn (waardoor dus zacht). Een goed voorbeeld om hierbij een beeld te vormen is pindakaas. Deze kan je krijgen bij de natuurwinkel zonder transvetten, en dan zie je bovenop de pindakaas zo’n dikke laag olie liggen (zoals het eigenlijk van nature is). In de supermarkt heb je ook de bekende merken smeuïge pindakaas zonder laag olie. Die smeuigheid wordt veroorzaakt door de transvetten. Het vervelende van die transvetten is dat ze zorgen voor verharding van je bloedvaten, waardoor je een hoger risico loopt op hart-en vaatziektes. Bovendien werken ze ontstekingsbevorderend en vergroten ze de kans op diabetes type 2. Hoewel de industrie wordt aangemoedigd de transvetten zoveel mogelijk te schrappen, kan je ze nog altijd vinden in margarines, koekjes, pindakaas, chips, snacks en banketproducten.

Alternatieven: roomboter, notenpasta’s uit de natuurwinkel

Dan zijn er nog een hele serie kleurstoffen (E124, rood en E133, blauw…denk aan smurfenijs! en de AZO kleurstoffen uit de E100-reeks) en zoetstoffen (E951 aspartaam) waarbij niet altijd wetenschappelijk direct is bewezen dat ze schadelijk zijn, maar waarbij praktijkervaring wel uitwijst dat het vermijden van deze stoffen opmerkelijke verbeteringen teweeg brengen.

[index]
[index]