Boodschappen - Trap niet in misleidende teksten en slogans • The Unit Heerenveen
  • Email: info@theunitsc.nl
  • Tel: 06-24203247
  • Adres: Pompmakker 12G - 8447GJ - Heerenveen

Boodschappen – Trap niet in misleidende teksten en slogans

In de vorige blog heb je kunnen lezen over welke ingrediënten je het liefst wilt vermijden tijdens het boodschappen doen. Stoffen die je hormonale systeem dusdanig in de war brengen dat je nare (vage) klachten kan krijgen als hoofdpijn, buikpijn en eczeem.

Vandaag wil ik je meenemen in de wereld van de slimme markteers die je met prachtige slogans of misleidende etiketten willen verleiden om hun producten te kopen. Maar na het lezen van deze blog mag jij zelf oordelen of deze teksten daadwerkelijk waar zijn.

Suikervrij?
Ik begin maar gelijk met mijn favoriet, de slogans. Je kent ze vast:
“Zonder toegevoegde suiker”
“Met natuurlijke suikers”
“Extra fruitvulling”
Het is niet moeilijk te snappen dat deze teksten voortkomen uit het feit dat steeds meer mensen bewuster om gaan met suiker. Deze slogans lijken te suggereren dat er weinig suiker in de producten zit en als er dan al suiker in zit, dan het natuurlijk is. Maar om welke producten gaat het hier vaak? Jam, snoepjes en bijvoorbeeld vruchtensap….Hmmmm, zitten die niet sowieso al bomvol suiker? En de natuurlijke suikers waar ze het hier over hebben, zijn fruitsuikerconcentraten, gewoon suiker dus!

En dan te bedenken dat een man maar 25 gram suiker (5 suikerklontjes) per dag nodig heeft, een vrouw 20 gram (4 suikerklontjes) en een kind 15 gram (3 suikerklontjes). De gemiddelde consumptie is echter 35 gram voor mannen en vrouwen en 45!! voor kinderen. Iets om over na te denken…
Hou vooral deze getallen in je achterhoofd als je boodschappen gaat doen en kies bewust. De zogenaamde “trage koolhydraten” zijn een veel beter keuze om je suiker uit te halen. Denk hierbij aan rijst, zoete aardappels, quinoa, groente en fruit.

 

 

Vet lekker
Dan hebben we nog de slogans gerelateerd aan onze vetconsumptie met als meest bekende:
“Goed voor hart en bloedvaten”
Deze slogan staat vaak op “kunstboters” (ofwel margarine-achtigen) met linolzuur waar door de voedingsindustrie jarenlang gezondheidsbevorderende effecten aan werden toegewezen. Linolzuur is een essentieel omega 6- vetzuur en op zichzelf een gezonde stof. Echter, op het moment dat een voedingspatroon relatief hoog is in omega 6 vetten (plantaardige vetten behalve olijf-, palm- kokos- en lijnzaadolie en avocado) en laag in omega 3 (oa vette vis) dan raakt het lichaam langzaamaan in de ontstekingsstand. Omega 6 vetten zijn namelijk ontstekingsbevorderend. En dat is functioneel, want ontstekingen zijn de manier van je lichaam om “indringers” op te ruimen. Echter, chronische laaggradige ontstekingen zijn NIET functioneel en kunnen uiteindelijk allerlei vervelende vage klachten gaan opleveren, waaronder….hart- en vaatziektes.
Kies dus liever voor roomboter of kokosolie, neem maximaal 1-2 handen ongebrande noten per dag en eet zeker 3x in de week vette vis.

By the way: trap dus ook niet in de teksten van margarines verreikt met omega 3 vetzuren…mooie actie van de margarineproducenten om mee te liften op de gezondheidsvoordelen van de omega 3 vetten. Helaas oxideren deze vetten bij verhitting en raken ze eerder schadelijk dan gezond!

En welke ook niet vergeten mogen worden:

 

 

Lightproducten die de slanke lijn bevorderen. Deze producten claimen vaak suikervrij, of arm aan suiker te zijn. Echter…de zoete smaak verkrijgen zij vaak door kunstmatige zoetstoffen als aspartaam. En hoewel het gezondheidseffect op lange termijn nog onduidelijk is, helpen zij wel om de drang naar zoet in stand te houden. De drang naar zoet heeft veelal te maken met enerzijds het verslavende effect van suiker en anderzijds een onvolledig voedingspatroon (crash diëten) waardoor het lichaam letterlijk snakt naar energie en voedingsstoffen. En glucose is de snelste energieleverancier. Met onbedwingbare snack-attacks als groot gevaar.
Afvallen hangt altijd samen met energie IN vs. energie UIT. Heel basic gezien moet je dus meer verbranden dan je binnen krijgt. En omgekeerd voor mensen die aan willen komen. Maar de dagelijkse behoefte is voor iedereen anders als je denkt in kcal. Iemand die namelijk 4x per week intensief sport heeft andere behoeftes dan iemand een kantoorbaan heeft en 1x per week traint. Ook hangt wel of niet afvallen samen met de hormonale balans. Alleen lightproducten eten is dus zeker niet DE oplossing om af te vallen. Een goed uitgebalanceerd voedingspatroon (en voldoende bewegen) wel.

 

 

Brood: daar zit wat in. Jazeker! En hoe goedkoper, hoe meer er in zit…van ingrediënten waarvan je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord.
Brood is een haast niet weg te denken voedingsmiddel in ons land. Voedzaam, en vooral zo lekker praktisch. Boordevol vezels. Allemaal waar. Maar wist je dat ons brood ook vol zit met gluten, die bij iedereen in meer of mindere mate ontstekingsreacties in de darmen oproepen (met mogelijk allerlei vage klachten en vermoeidheid tot gevolg)? En broodverbetermiddel (E640), dat het immuunsysteem kan aantasten en onvruchtbaarheid kan veroorzaken? En fytinezuur, dan een antinutrient is en zorgt voor een verslechterde opname van mineralen? En glycatieproducten (die lekkere korst) die interne (laaggradige) ontstekingsreacties kunnen veroorzaken? Hmmm, klinkt toch een stuk minder lekker he?

What to do? Nou om te beginnen kan je de vezels heel goed tot je nemen door meer groente (6 vuisten) en fruit (2 stuks per dag) te gaan nemen. Daarnaast is glutenvrij brood (bijvoorbeeld YAM desembrood) een goed alternatief en vrij van kunstmatige toevoegingen.
Ook het desembrood uit de natuurwinkel is al een stuk beter dan het goedkope supermarktbrood. Kijk zelf maar eens naar de etiketten en maak je keuze.

 

 

Melk is goed voor…. (ja voor wie eigenlijk?). Melk is ONMISBAAR om voldoende calcium binnen te krijgen en voor sterke botten. Een hardnekkige overtuiging die niet waar is. Voor sterke botten heb je inderdaad calcium nodig, maar OOK vitamine K2 (bepaald waar de calcium heen gaat) en D (voor absorptie uit de darmen).  En dus ook gezonde darmen. Bovendien is het belangrijk om sterke botten te trainen door ze daadwerkelijk te belasten. Krachttraining draagt dus bij aan botdichtheid.
Ook hormonale balans heeft effect op hoe sterk je botten zijn. Dames (en dan vooral de tengere, blanke, kleine) in de overgang hebben bijvoorbeeld een grotere kans op osteoporose door lage oestrogeen spiegels.
Om sterke botten te hebben en houden is er dus meer nodig dan alleen melk. En die calcium kan je ook heel goed (en voldoende) halen uit groene bladgroentes als broccoli en boerenkool.

Shop se!

[index]
[index]