Blog

Boodschappen doen 2.0 – Waar moet je op letten bij eiwitbronnen?

Eiwitten (ookwel proteine) is onmisbaar voor het menselijk lichaam. Het zijn de bouwstenen van ons lichaam en vervullen tal van functies zoals communicatie tussen cellen, het transport van stoffen en het versnellen van het stofwisselingsproces. Ieder eiwit is opgebouwd uit een reeks aminozuren. De combinatie hiervan bepaalt om wat voor type eiwit het gaat.

Kijkend naar ons lichaam, dan zijn er 20 verschillende soorten aminozuren die voorkomen. 12 daarvan kunnen we zelf maken, en 8 daarvan niet, welke we dus uit voeding moeten binnenkrijgen. Deze noemen we essentiele aminozuren.
Elke eiwitsoort die deze 8 essentiele aminozuren bevat, noemen we een compleet eiwit. Dierlijke producten zijn altijd complete eiwitten. Denk hierbij aan bronnen als vlees, vis, gevogelte, ei, schaaldieren, melk en melkproducten. Plantaardige bronnen zijn dit (op soja na) veelal niet.

Voldoende eiwitten eten is dus heel belangrijk om fit en gezond te blijven. In deze blog lees je waar je op kan letten bij het shoppen voor eiwitten.


WAAROM NIEUWE PATRONEN ZO LASTIG KUNNEN ZIJN

Iedereen kent wel die momenten dat je weerstand voelt voor iets wat je eigenlijk wel of juist niet zou moeten doen. Denk aan de koude douche, die dag juist wel gaan sporten, meteen uit je bed gaan en niet snoozen etc.

Weet dat dit eigenlijk een heel natuurlijk proces is. In deze blog lees je waarom.


Boodschappen doen 2.0 – trap niet in misleidende teksten en slogans

In de vorige blog heb je kunnen lezen over welke ingrediënten je het liefst wilt vermijden tijdens het boodschappen doen. Stoffen die je hormonale systeem dusdanig in de war brengen dat je nare (vage) klachten kan krijgen als hoofdpijn, buikpijn en eczeem.

Vandaag wil ik je meenemen in de wereld van de slimme markteers die je met prachtige slogans of misleidende etiketten willen verleiden om hun producten te kopen. Maar na het lezen van deze blog mag jij zelf oordelen of deze teksten daadwerkelijk waar zijn.


Boodschappen doen 2.0 – welke toevoegingen kan je het beste vermijden

De voedingsmiddelenindustrie is doordacht, en heeft uiteindelijk als doel om jou (keer op keer) te verleiden hun producten aan te schaffen. Dat kunnen ze doen door misleidende slogans (denk bijvoorbeeld aan: zonder toegevoegde suikers), of het toevoegen van smaakversterkers waardoor je hormoonhuishouding verstoord raakt en je blijft eten omdat jouw “ik heb voldoende-sensor” uitgeschakeld raakt.

In de komende serie zal ik steeds een onderwerp behandelen om je te helpen de beste keuzes voor jou te maken.
Om te beginnen bij de basis:

Welke toevoegingen zijn het meest ongezond, en daarom belangrijk om zoveel mogelijk te vermijden


Kettlebell training, waarom is dat zo zinvol?

In mei starten we The Unit 058 kettlebell club in Leeuwarden, precies 5 jaar nadat we op eenzelfde manier zijn begonnen in Heerenveen. En dat is natuurlijk niet voor niets. Want de kettlebell is een supereffectieve tool waarmee je in 30 minuten je hele lichaam kan trainen.

In deze blog lees je meer over de kettlebell en waarom je hem zeker in je trainingsprogramma moet opnemen.


Water en voldoende vocht – je kan er niet zonder!

Water drinken, je weet wel dat het belangrijk is, en toch zijn er vaak dagen dat je (bij lange na) niet voldoende drinkt. De uitspraak: “water, de rest komt later” is niet alleen op brandwonden van toepassing, maar eigenlijk voor elke dag om optimaal te kunnen functioneren. In deze blog lees je meer over hoe je uitdroging kan herkennen, wat de link is met dehydratie, astma en diabetes type 2 én lees je hoe je jouw lijf optimaal kan hydrateren om gezond en fit te worden en blijven.


Kruiden: eindeloos variëren

Afgelopen week werd ik een aantal keren gevraagd hoe je op een makkelijke en snelle manier toch wat meer variatie kan aanbrengen in je voedingspatroon.
De meest makkelijke manier hiervoor is het aanleggen van een basisvoorraad kruiden. Hiermee kan je namelijk heel gemakkelijk met dezelfde ingrediënten, toch elke keer weer een andere variant maken.

In deze blog kan je mijn basisvoorraad lezen en direct aan de slag!


Voeding tijdens de zwangerschap: een gezonde baby begint al in de baarmoeder

Voeding tijdens de zwangerschap. Voor mij recent nog een zeer actueel onderwerp, en in mijn omgeving én in The Unit zijn momenteel ook weer een aantal dames zwanger.
In deze blog kan je meer lezen over het belang van goede voeding tijdens de zwangerschap en welke voedingsmiddelen, vitamines en mineralen met name belangrijk zijn voor een optimale ontwikkeling van de foetus.


Vitamine D in het zonnetje

Vitamine D, de vitamine die je het liefste krijgt vanuit zonlicht (VAKANTIE!!! 🙂 ), en tevens de vitamine waaraan een heel groot deel van de Nederlandse bevolking een tekort heeft.

In deze blog lees je meer over deze statistieken, wat tekorten voor klachten kunnen veroorzaken en richtlijnen.


Methylering: het begin van een goede gezondheid

Methylering, een woord dat tot de verbeelding spreekt. En tegelijkertijd een proces dat net zo belangrijk is voor je lichaam als water! In deze blog kan je lezen wat het precies is, waarom het zo belangrijk is, en wat je er zelf aan kan doen om je gezondheid (terug) in eigen hand te nemen.